Categories
Close
Menu
Menu
Close
Zoeken...
Search

Presentaties: Studienamiddag e-commerce voor siertelers

Presentaties: Studienamiddag e-commerce voor siertelers
Print

Op donderdag 9 januari vond bij Viaverda de studienamiddag e-commerce voor siertelers plaats. Een veertigtal telers kwam langs om meer te weten te komen over digitale economie en hoe de sierteelt hierin zijn plaats kan vinden.

De inleiding werd verzorgd door Gwendoline Deceuninck van Viaverda, die ook het project Florlog toelichtte.

Célia Boon van Becom beet de spits af met een interessante uiteenzetting over de huidige stand van zaken. Ze belichtte het stijgende aandeel van e-commerce binnen onze economie en ging met de aanwezige telers stap voor stap door de belangrijkste aspecten van het opstarten van een webshop van de bouw van je online winkelruimte over marketing strategie tot customer service. Er werd uitgebreid gediscussieerd over zaken zoals retourbeleid, verpakking en logistieke dienstverlening. Over de laatste twee kon Geert Verbelen van VIL wat meer toelichting geven.

 

   

Op de foto: van linksboven naar rechtsonder: Gwendoline Deceuninck, een beeld vanuit de zaal, Célia Boon en Geert Verbelen.

Getuigenissen

De namiddag ging verder met getuigenissen drie ervaringsdeskundigen. Dirk Mermans (foto onder) van Plantlovers.eu, Steven Van de Bossche van Hermie.com en Wouter Velle van lens-roses.com kwamen elk met een eigen presentatie. Dirk vertelde dat hij gestart is met zijn webshop tijdens de lockdown in 2020 omwille van de grote populariteit van de Monstera Variegata en benadrukte het grote verschil tussen B2B en B2C.

Omgaan met een eindconsument verschilt enorm van het omgaan met een zakelijke consument. Ook benadrukte hij het belang van de online community voor het succes van de webshop, dat is te merken aan het grote aantal volgers en views op de verschillende sociale media kanalen van plantlovers.  Steven vertelde ons over de evolutie van het marktkraam van Eddy en Rosanne Hermie tot het succesvol online tuincenter Hermie.com dat bovendien 100% Belgisch is.

Het gemak van de klant

Hij benadrukt het belang van het gemak van de klant. De webshop van Hermie is dan ook zo ontworpen dat de klant meteen alle varianten van een product kan kiezen aan de hand van duidelijke foto’s en duidelijke specificaties. Ook Steven heeft het over het belang van een goede verpakking en stelt de “valtest” voor om na te gaan of de verpakkingsmethode werkt.

Tenslotte kwam Wouter aan het woord met een uitleg die ook gefocust was de technische aspecten van de Lens-roses webshop. Hij benadrukte het belang van een goede IT-infrastructuur en liet ons zien hoe de webshop gelinkt is aan de voorraad en hoe de webshop eruit ziet aan de kant van de medewerkers van Lens Roses. Ook Wouter benadrukte het belang van goede communicatie met de klant.

Het was een boeiende namiddag, er werden veel vragen beantwoord en meningen uitgewisseld. We mogen dus tevreden terugblikken op een succesvolle namiddag.

Deze studienamiddag kaderde in het project Florlog: optimalisatie van de logistiek in de sierteelt door samenwerking en doorgedreven digitalisering.

Meer info: Meer info

 

 

 

Vorig Artikel Terugblik op studiedag boerderijcompostering en bezoekersgids

Comments are only visible to subscribers.