Marktstudie biobloemen
Binnen het project “Biobloemen: kleur van op het veld tot bij de consument” lanceerde Viaverda, in samenwerking met Bioforum Vlaanderen, een consumentenenquête. Het doel? Meer inzicht krijgen in wat mensen weten over biobloemen en wat ze van biobloemen verwachten. Het resultaat? 1152 mensen gaven aan wat ze belangrijk vinden.
Snijbloemen: budget en belangrijke aspecten
Het merendeel van de deelnemers (63%) is bereid maandelijks tussen 10 en 30 euro te spenderen aan snijbloemen. Aspecten die primeren bij de aankoop van snijbloemen zijn de versheid, het uitzicht, de kwaliteit en de houdbaarheid van het boeket, terwijl de grootte van het boeket duidelijk minder een rol speelt. De meerderheid van de respondenten (61%) verlangt dat snijbloemen minstens 7 dagen houdbaar zijn.
Verschillen in perceptie tussen gangbare en biologische bloemen
Meer dan 70% van de deelnemers associeert gangbare bloemen met verse bloemen die lang houdbaar zijn en in vele soorten, kleuren en formaten beschikbaar zijn. Ook biologische bloemen worden door meer dan 70% van de respondenten geassocieerd met verse bloemen die lang houdbaar zijn maar biobloemen worden opvallend minder (51%) geassocieerd met een beschikbaarheid in vele soorten, kleuren en formaten. Nochtans is de diversiteit in biobloemen erg groot! Daar tegenover staat dat biobloemen duidelijk meer geassocieerd worden met de afwezigheid van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmeststoffen, en een eerlijke prijs voor de bloementelers.
Ervaring met biologische bloemen
Van alle respondenten heeft 30% al eens biologische bloemen gekocht, 45% heeft al van biobloemen gehoord maar weet niet waar hij/zij deze kan kopen en een kleine minderheid (14%) wist tot nu toe niet af van het bestaan van biologische bloemen. Van de mensen die wel al eens over biobloemen gehoord hebben, maar geen idee hebben waar ze te kopen zijn (45%), is een aanbod biobloemen bij de biowinkel, bioboer of supermarkt in de buurt de belangrijkste motivatie om in de toekomst biobloemen te kopen. Voor de respondenten die al eens biologische bloemen gezien hebben en ze toen ook gekocht hebben (11%), waren de milieu-impact, de afwezigheid van pesticiden en de schoonheid van het boeket de belangrijkste redenen om ze te kopen. Van deze groep kopers was de overgrote meerderheid (90 %) tevreden over de houdbaarheid van het biologisch boeket en bijna iedereen was algemeen tevreden over zijn aankoop van biobloemen.
Hoe moet zo’n biologisch bloemenboeket eruit zien?
De consument heeft een duidelijke voorkeur voor boeket 2 (72%), terwijl boeket 1 (13%) en boeket 3 (15%) een stuk minder in de smaak vallen. Liefhebbers van boeket 2 omschrijven het als een natuurlijk boeket met wilde bloemen in mooie kleuren.
Of mensen bereid zijn het boeket van hun voorkeur aan te kopen voor de werkelijke prijs, hangt nauw samen met het boeket van hun voorkeur. Ondanks een duidelijke prijsverschil tussen de drie boeketten, schat de consument de prijs van de drie boeketten gelijkaardig in op iets meer dan 20 euro. Er is een opvallend verschil tussen bio en niet-bioconsumenten. Terwijl ongeveer 30% van de mensen die aangeven dat ze zelden of nooit bio kopen, bereid zijn om het biologisch boeket aan de aangegeven prijs te kopen, ligt dit aantal op bijna 40% voor de mensen die minstens wekelijks of minstens maandelijks bio kopen.
Achtergrondinformatie
De enquête werd gelanceerd op 12 februari en liep tot 17 maart 2019. Het doel van deze enquête was om bij mensen met interesse in bio te peilen naar hun kennis en verwachtingen over biologische bloemen. Door de specifieke doelgroep kunnen er geen conclusies getrokken worden over de Belgische bevolking in het algemeen.
Meer info
An Van de Walle
Dit onderzoek kadert in het PDPO-project ‘Biobloemen: Kleur van op het bioveld tot bij de consument’, met steun van ELFPO.