Categories
Close
Menu
Menu
Close
Zoeken...
Search

Leerzame praktijkervaring voor jongeren op Viaverda

Leerzame praktijkervaring voor jongeren op Viaverda
Print

Na de theorie is het tijd voor de praktijk. Als praktijkcentrum heeft Viaverda de vinger aan de pols bij de land- en tuinbouwsector waardoor we goed op de hoogte zijn van problemen en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van teelten en teelttechnieken. Het doorspelen van oplossingen en inzichten voor klimaatgerelateerde problemen staat centraal. Niet alleen naar de sector maar ook naar het onderwijs.

Binnen het 'EDUPAK: Educatief pakket klimaatneutraal boeren'-project krijgen leerlingen van naburige land- en tuinbouwscholen theorielessen over diverse thema’s, recent zijn duurzaam waterbeheer en het potentieel van nieuwe teelten gebracht. Leerlingen van de derde graad van twee scholen, de Tectura Tuinbouwschool van Melle en het Bernardustechnicum, domein Land- en Tuinbouw, van Oudenaarde, ontdekten na de theorie, de praktijk op Viaverda.

De rondleiding op Viaverda was een informatieve reis door onze proefvelden. Leerlingen grepen de kans om technologieën te ontdekken die worden gebruikt in het duurzaam waterbeheer op ons bedrijf. Ze leerden over het potentieel van nieuwe teelten door mee te werken aan veldproeven met Viaverda techniekers.

 

Rondleiding waterbeheer

Anne Waverijn verzorgde de rondleiding over het waterbeheer voor de leerlingen van Bernardustechnicum en Elise Vandewoestijne gaf de Tectura Melle leerlingen en leerkrachten uitleg over het waterbeheer op Viaverda. Onderwerpen als de waterbronnen, opslag van hemelwater, diepdrainage en hoe we peilgestuurde drainage infrastructuur willen inzetten voor subirrigatie, en waterzuivering kwamen aan bod.

Anne lichtte het percolatieveld aan leerlingen van het Bernardustechnicum toe.
   
Elise legde peilgestuurde drainage uit aan Tectura leerlingen.

 Foto: Anne lichtte het percolatieveld aan leerlingen van het Bernardustechnicum toe.

  Foto: Elise legde peilgestuurde drainage uit aan Tectura leerlingen.

 

Handen uit de mouwen: oogsten van gember

De leerlingen van het Bernardustechnicum staken de handen uit de mouwen in de gemberteelt in koepel tijdens de praktijksessie nieuwe teelten. Ze werden ondergedompeld in de oogsttechniek van gember en leerden praktische vaardigheden die nodig zijn voor een succesvolle teelt.

Bernardustechnicum leerlingen verwijderden het loof van de geoogste gember.

Foto: Bernardustechnicum leerlingen verwijderden het loof van de geoogste gember.

 

Yacon, kennismaking met een nieuw gewas

De leerlingen van Tectura Melle kregen hands-on ervaring in de oogst van de teelt yacon. De techniekers hadden het veld klaargelegd zodat de leerlingen de ondergrondse yaconknolclusters konden optillen en de eetknollen scheidden van de broedknollen.

Tectura leerlingen hebben yacon geoogst.

Foto: Tectura leerlingen hebben yacon geoogst.

Het enthousiasme van de leerkrachten en leerlingen was groot voor yacon. Ze hebben yacon vers kunnen proeven als ook producten op basis van yacon, zoals appel-yacon fruitsap, confituur en stroop. Ook in de teelt zelf was er interesse, enkele broedknol clusters zijn meegenomen naar Melle, om zelf de yacon te telen volgend jaar.

Deze praktijksessies boden niet alleen een dieper inzicht in de dagelijkse taken van tuinbouwers, maar stimuleerden ook de interesse van de leerlingen in deze belangrijke sector en liet hen nadenken over hun rol in de voedselproductie van de toekomst en het belang van duurzaam, milieubewust, klimaatneutraal boeren. We hopen dat de leerlingen iets hebben opgestoken, immers “jong geleerd is oud gedaan”. We kijken uit naar meer van dergelijke kansen om jongeren te inspireren voor een toekomst in de boeiende wereld van de tuinbouw.

 

Meer info

Helena Arents

 

Dit onderzoek kadert in het PDPO-project  'EDUPAK: Educatief pakket klimaatneutraal boeren', met steun van ELFPO.